Jesteś tutaj: Strona główna > Konkursy > Projekty Comenius
Dopasuj rozmiar czcionki:AAA
 

Projekt "PATRIMOINE ET IDENTITÉ"

Oficjalna strona Projektu dostępna jest pod adresem:

www.patrimoine20132015.zsce.pl

 

PATRIMOINE ET IDENTITÉ

 

DZIEDZICTWO I TOŻSAMOŚĆ

 

Międzynarodowy Wielostronny Projekt Comenius 2013/2015

 

W projekcie bierze udział 5 krajów partnerskich:

  • Luksemburg-Niemcy
  • Włochy
  • Francja
  • Rumunia
  • Polska

 

Językiem komunikacji projektu jest język francuski.

 

Głównym celem projektu jest zapoznanie uczniów z każdej szkoły partnerskiej z dziedzictwem narodowym danego kraju oraz skupienie szczególnej uwagi na pojęciu tożsamości  mającej swe źródło w ojczystej historii i kulturze ale również będącej wyrazem otwartości na Europę i jej mieszkańców.

 

Uczniowie ze wszystkich krajów będą mieli możliwość zaprezentowania innym spuścizny kulturowej, kulinarnej, naturalnej oraz historycznej swojego regionu oraz kraju w czasie międzynarodowych wymian młodzieży. Bezpośredni kontakt pozwoli na lepsze poznanie różnic kulturowych i asymilację nowych form i aspektów życia codziennego. Mobilności europejskie wpłyną niewątpliwie na poszerzenie horyzontów myślowych i otwarcie się na doświadczenia płynące ze zgłębiania bogactw i dóbr narodowych partnerów projektu.

 

Szczególnie chcemy położyć nacisk na kilka aspektów dziedzictwa z czterech głównych obszarów:

  • dziedzictwo naturalne - krajobrazy, świat roślin i zwierząt, piękno ojczystej przyrody;
  • dziedzictwo historyczne – zabytki architektury i związane z nimi wydarzenia historyczne ;
  • dziedzictwo kulturowe – muzyka, tańce, folklor ;
  • dziedzictwo gastronomiczne – tradycyjna kuchnia.

 

Ponadto będziemy zajmować się również :

  • rolą migracji w procesie ewolucji dziedzictwa ;
  • rolą dziedzictwa w kształtowaniu tożsamości ;
  • Europą zjednoczoną w swojej różnorodności ;
  • rozwojem kompetencji komunikacyjnych i interkulturowych uczniów (realizowanie i prezentacja dokumentów, wywiady z rodzinami, wycieczki krajoznawcze, prowadzenie korespondencji – e-mail oraz kontaktowanie się na forum dyskusyjnym na stronie projektu).

 

Uczniowie i nauczyciele będą tworzyć grupę multikulturową, co otworzy przed każdym nowe możliwości i wyzwoli wyobraźnię. Jednym z atutów tego projektu jest wyjście poza obszar rutyny i codzienności. Każdy z partnerów będzie miał możliwość rozwoju poprzez wzajemny wpływ, według ściśle określonych reguł, a zarazem może wnieść własny punkt widzenia, pomysły, rozwiązania, co w rezultacie pozwoli na podejmowanie jak najbardziej konstruktywnych działań.

 

W ramach ewaluacji uczniowie - uczestnicy projektu będą wypełniać « journal de bord » - dzienniki z podróży, które można włączyć do zajęć z języka obcego.

 

I MIĘDZYNARODOWA WYMIANA MŁODZIEŻY

W PERL (NIEMCY)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II Międzynarodowe spotkanie młodzieży

w Conversano (Włochy)

09-16 marca 2014 r.

Uczniowie z klasy IIB wraz z opiekunami (Bogumiłą  Stempińską, Dagmarą Pedraszewską-Knieć i Anną Kokoszczyńską) wzięło udział w wymianie w Liceum San Benedetto w Conversano.

Włoski koordynator projektu przygotował bardzo bogaty program pobytu :

Egnazia - zwiedzanie ruin antycznego miasta

 

 

 

Wycieczka do Monopoli- miasta położonego wybrzeżu Morza Adriatyckiego i posiadającego wielowiekową historię. Zwiedzanie XV-wiecznego zamku i murów otaczających miasto, a także barokowej katedry, której początki sięgają XII wieku.

Wizyta w Polignano a Mare w tym uroczym miasteczku, zbudowanym na nadmorskich skałach uczestnicy projektu mogli podziwiać pomnik sławnego piosenkarza włoskiego – Domenico Modunio, który tutaj przyszedł na świat. Ponadto to urokliwe miejsce dzięki swojej długiej i historycznej przeszłości pełne jest pamiątek po Rzymianach.

 

 

 

 

Spacer po Conversano - zwiedzanie Zamku, będącego rezydencją Hrabiów z Conversano oraz katedry z XI wieku.

 

 

Wycieczka do Grot Castellanamagicznego labiryntu jaskiń o długości 3 km położonych na głębokości 70 m.

Zwiedzanie malowniczego miasteczka Alberobello, które słynie z unikatowych form budownictwa - domów typu trulli, które są okrągłe i mają stożkowate dachy z kamienia. Trulli wpisane zostały na  Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

 

 

 

Wycieczka do Bari - zwiedzanie romańskiej Bazyliki Św,. Mikołaja (San Nicola), z którą spleciony jest ważny fragment dziejów Polski. W kościele tym znajduje się nagrobek z 1593 królowej Polski Bony, pochodzącej z panującej w Mediolaniedynastii Sforzów– żony Zygmunta Staregoi matki Zygmunta Augusta.

Zwiedzanie Castel del Monte (Zamek na Górze) – jednego z najdziwniejszych architektonicznie, a jednoczcie najbardziej zagadkowych zamków we Włoszech, zbudowanego w 1240, na polecenie króla Fryderyka II.

 

 

 

Wyjazd do Rzymu

Podczas pobytu w wiecznym mieście młodzież miała okazję zobaczyć :

  • Bazylikę Św. Piotra w Watykanie
  • Koloseum
  •  Forum Romanum
  • Kapitol
  • Zamek i most Św. Anioła
  • Fontannę di Trevi
     

 

 

III MIĘDZYNARODOWA WYMIANA MŁODZIEŻY

W PŁOCKU

Od 25 do 31 maja 2014 roku Zespoł Szkół Centrum Edukacji im. Ignacego Łukasiewicza gościł reprezentantów 5 krajów (Luksemburga/Niemiec, Francji, Włoch i Rumunii), które uczestniczą w projekcie Comenius «Patrimoine et identité» (Dziedzictwo i tożsamość).

Dziennik z wymiany

Poniedziałek 26 maja 2014r.

Spotkanie w Płocku rozpoczęło się od GRY MIEJSKIEJ «Découverte de Płock». Zabawa polegała na odkrywaniu w nowatorski sposób zabytków i charakterystycznych miejsc naszego miasta. Młodzież wyposażona w karty do gry rozwiązywała kolejne zagadki i zwiedzała miasto. Kluczem do uzyskania właściwych informacji i kontynuacji gry było znajdowanie ukrytych wskazówek, czytanie inskrypcji, komunikowanie się z otoczeniem i inne. Uczestnicy mieli możliwość poznania historii miasta oraz postaci z nim związanych. Ponadto, trasa gry została tak opracowana, żeby ukazała walory turystyczne Płocka, jego architekturę oraz miejsca związane z kulturą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Następnie w godzinach popołudniowych młodzież wzięła udział w zabawach integracyjnych oraz rozgrywkach sportowych.

 

 

 

Wtorek 27 maja 2014r.

Pierwszym punktem programu była wizyta w Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa we wsi Grębocin oddalonej 8 km od Torunia. Muzeum mieści się w XIII wiecznym kościele pw. Św. Barbary, wzniesionym przez Krzyżaków za czasów ich panowania na Pomorzu i Kujawach. Młodzież wraz z opiekunami wzięła udział w interaktywnych warsztatach edukacyjnych. Wszyscy mieli możliwość spróbowania drukowania na starej żeliwnej prasie drukarskiej. Ponadto, mogli uczyć się sztuki kaligrafii używając gęsiego pióra oraz tworzyli papier czerpiąc go z kadzi papiericzej przy pomocy sita.

 

 

 

Następnie wraz z przewodnikiem odkrywaliśmy uroki i tajemnice Torunia. Trasa pieszej wycieczki objęła niemal cały obszar zespoołu miejskiego wpisany na listę UNESCO. Zwieńczeniem wizyty w Toruniu był seans Makrokosmos w Centrum Popularyzacji Kosmosu Planetarium-Toruń.

 

Środa 28 maja 2014r.

Goście z krajów partnerskich wzięli udział w ceremonii powitania przygotowanej przez uczniów naszej szkoły. Uroczystość otworzył Pan Dyrektor Tomasz Wiśniewski, który przywitał uczestników wymiany, podkreślił ogromne znaczenie projektu Comenius dla społeczności szkolnej i życzył wszystkim udanego pobytu w Polsce.

 

 

Następnie goście wysłuchali koncertu szkolnego zespołu SPIN i obejrzeli spektakl pt : Smok Wawelski.

 

 

 

 

 

 

Punktem kulminacyjnym imprezy była uroczysta degustacja tortu z logo naszego projektu.


 

 


 

Popołudniu młodzież  wzięła udział w lekcji chemii przeprowadzonej w laboratorium, a przygotowanej przez naszego kolegę Bartłomieja Biernackiego. Tematem lekcji były : Reakcje przebiegające w trzech stanach skupienia.

 

 

 

 

Czwartek 29 maja 2014r.

Rano uczestnicy projektu wzięli udział w warsztatach cukierniczych w manufakturze słodyczy CUKIER LUKIER w Warszawie. Każdy obejrzał pokaz demonstrujący ręczną produkcję lizaków, a następnie miał możliwość zrobienia własnego arcydzieła cukierniczego.

 

 

 

 

 

W dalszej części wizyty w stolicy, nasi partnerzy zwiedzali Stare Miasto oraz Łazienki Królewskie.

 

 

 

 

Piątek 30 maja 2014r.

Dzień rozpoczął się od przedstawienia dziedzictwa kulturowego każdego kraju za pomocą prezentacji w PowerPoint.

Następnie odbył się koncert karaoke oraz wręczenie certifkatów uczestnictwa.

Popołudniu wszyscy udali się do Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu. Pierwszym punktem programu były warsztaty malowania na szkle, a następnie przejazd wozem konnym. Podczas przejażdżki można było podziwiać  malowniczą panoramę skansenowskiej wsi, park dworski, a także obiekty tworzące kompleks muzealno – wystawienniczy. Na koniec został zorganizowany piknik integracyjny – biesiadowanie w miłej atmosferze wśród piękna sierpeckiej przyrody sprawiło, że wszyscy poczuli się jedną, wielką, europejską rodziną.

 

 

 

 

 

Sobota 31 maja 2014r.

W końcu nadszedł najsmutniejszy dzień wymiany – dzień rozstania. Trudno było się żegnać z tymi, którzy stali się tak nam bliscy. Miejmy nadzieję, że choć niektóre zawiązane przyjaźnie przetrwają próbę czasu i odległości.

 

Opis – wymiana w Agencourt

Spotkanie we Francji odbyło się pod znakiem popularnych pieśni regionalnych oraz tańców ludowych.

Zrealizowane zostały następujące działania:

  1. Prezentacja szkoły – starego zamku Agencourt
  2. Prezentacja teoretyczna i praktyczna na temat muzyki regionalnej i tradycyjnych tańców
  3. Spotkanie z przedstawicielami władz lokalnych i edukacyjnych
  4. Zebranie koordynatorów
  5. Działania ewaluacyjne – uzupełnianie „dziennika wymiany” oraz wybór „najlepszych momentów” spotkania.

 

Opis – wymiana w Rumunii

Głównym tematem poruszanym podczas spotkania w Rumunii było podsumowanie wszystkich działań podejmowanych w czasie projektu oraz przygotowanie się do wypełnienia raportu końcowego.

Zorganizowane działania obejmowały wiele aspektów życia społecznego i kulturowego w Dorohoi i w Rumunii.

Uczestniczyliśmy w :

  1. Prezentacji Liceum Regina Maria oraz regionu Dorohoi z punktu widzenia historycznego, geograficznego i kulturowego. Zwiedziliśmy Muzeum George Enescu gdzie mieliśmy możliwość wzięcia udział w koncercie muzyki klasycznej - uczeń Borşan Râzvan z Liceum Regina Maria zagrał dla nas kompozycje George Enescu. Ponadto zwiedziliśmy miasto, urząd miasta oraz stary, drewniany kościół – dziedzictwo kulturowe Dorohoi.
  2. Prezentacje multimedialne na temat dziedzictwa gastronomicznego każdego regionu partnerskiego. Uczniowie przygotowali prezentacje PowerPoint dotyczące tradycyjnych specjalności kuchni regionalnych, obserwowali podobieństwa i różnice pomiędzy poszczególnymi daniami.
  3. Prezentacje na temat dziedzictwa gastronomicznego stanowiły trzecią część końcowego produktu wspólnego.
  4. Uczniowie przygotowali wystawę tradycyjnych dań i produktów charakterystycznych dla poszczególnych regionów – udział w degustacji.
  5. Każdy kraj partnerskich przedstawił film video na temat postrzegania własnej tożsamości narodowej  z uwzględnieniem w aspekcie satyrycznym wad i przywar narodowych.
  6. Odbyło się zebranie koordynatorów poświęcone ewaluacji projektu pod przewodnictwem głównego koordynatora z Luksemburga. Wszyscy członkowie zespołu uzupełnili wspólnie w drodze dyskusji i wzajemnej wymiany spostrzeżeń kartę ewaluacji. Rezultaty tej pracy zostały opublikowane na stronie projektu. Ewaluacja miała na celu dokonanie podsumowania przedsięwzięć projektowych, stopnia ich realizacji i zaangażowania poszczególnych partnerów ze szczególnym naciskiem na osiągnięcia i współpracę.
  7. Uczniowie wypełnili „dzienniki z wymiany” oraz opracowali „najlepsze momenty” spotkania.
  8. Pod koniec maja odbyło się spotkanie koordynatorów w Pearl aby opracować raport końcowy.